tirsdag 26. mai 2009

Focaccia

I kveld tenkte jeg å prøve meg på noe jeg aldri har gjort før, nemlig å bake focaccia! Det er jo så utrolig godt, og passer fint både som tilbehør til middag og som frokost/lunsj. Så da får vi bare håper at den blir vellykket! Her er oppskriften jeg tenkte å prøve:

Focaccia (1 brød)

25 g gjær
2 dl lunkent vann
2 ss olivenolje
1 ts grovt havsalt
350 g hvetemel
2 ss olivenolje
2 ts grovt havsalt
3 ts frisk hakket timian eller rosmarin, evt 1 ½ ts tørket

Rør gjæren ut i lunkent vann. Tilsett olje, salt og hvetemel og elt til en blank og smidig deig. Dekk bollen med plast og la heve ca 40 minutter. Elt og klapp den flat ca 2 cm tykk. Legg på stekebrett. Dekk med klede og la heve ca 20 minutter. Lag små groper med fingertuppene. Drypp olje over og dryss over salt og timian. Stek midt i ovnen ved 200 grader i 25-30 minutter.

Den synes jeg hørtes veldig godt ut:) Dessuten går det ann å hakke oliven og soltørket tomat og ha i det også. Har dere noen gode focacciaoppskrifter?
Update: Det ble utrolig godt, og veldig vellykket! Enkelt å lage, men man må beregne litt tid. Jeg lagde dobbel porsjon, fordi jeg synes oppskriften var litt liten. Anbefales så absolutt:)

35 kommentarer:

Kristina sa...

Focaccia er døds godt :D prøv reker oppå, det er digg.

Mona sa...

nam :D

Veronica sa...

Veldig godt ja! :-)
Har aldri laget det jeg heller, men vil gjerne prøve. Du får skrive om det blir vellykket og er enkelt. ;)

Linn Emilie sa...

Jeg oxo elsker Focaccia men har har aldri tatt meg tid til å lage det. lykke til. Blir spennende å se om det er en god oppskrift :D

Unknown sa...

Nam!! :)

Malina sa...

Oi, det så spennende ut. Jeg har faktisk aldri hørt om det.

Sandra sa...

Vi har laget det på skolen et par ganger, det er kjempe godt! :-)

Elise sa...

Åh, det så drit godt ut :D

annikken sa...

Det er skikkelig godt! Bildet fristet meg:D

Karen sa...

Oi, det så godt ut... Den må jeg prøve ut en dag :)

Hilde N sa...

nam - det så godt ut! Jeg laget prioger og grove hamburgerbrød i går jeg. Middag i dag og til i morgen :)
Focaccia har jeg derimot aldri prøvd, men kanskje jeg skal kaste meg utti det nå?

Anonym sa...

Mmmm. Foccacia er HERLIG! Ble det godt?

Så koselig du likte skjørtet mitt, forresten!! :o)

Ha en finfin kveld!

Bjørg Kristin sa...

det så godt ut, har smakt det før også, nam :D takk for oppskrift :D

Marianne sa...

Mmmm! Det er døds godt!! =)

Irene sa...

ååh, det så godt ut! har aldri smakt det, kanskje på tide å lage det? hihi :)

trolia sa...

mmm! det så godt ut!
du er sikkert flinkere enn meg på kjøkkenet!
jeg kunne aldri greid noe sånt :p

Ida Sanden sa...

Mamam er flink til å lage det :D

Nadia sa...

Så herlig! Håper det blir vellykket :)
Er sikkert nydelig med soltørkede tomater i :)

I sa...

Det så veldig godt ut også. Bra det ble vellykket =)

KRISTINE TRAVELS sa...

Focaccia er kjempegodt :)

Stine Elisabeth sa...

Hørtes i alle fall godt ut! :)

Ariella sa...

Å, det så kjempegodt ut! Så bra at den ble vellykka! Jeg lager av og til focaccia, og da bruker jeg å ha i soltørka tomater fordi jeg synes iblant at det kan bli altfor salt med de store saltkornene.

I sa...

Er focaccia forresten det samme som olivenbrød..? (=

I sa...

Men det kalles sikkert ikke olivenbrød hvis man ikke putter i oliven.. Hihi.
Jeg smakte det hvertfall forrige sommer, og det var helt fantastisk. Lignet på det på bildet..

Lena. sa...

Hmm, det skal jeg prøve. Selvom jeg absolutt ikke er en kløpper på kjøkkenet :p

Jeanita Helen sa...

Flink du er! Nå er det bare å unne seg noe godt sammen med focaccia'n til middag i morgen!:)

Lotte Marie sa...

Har aldri smakt det før. Det må jeg jammen prøve, såg veldig godt ut:)
Stjeler oppskriften jeg:)

Unknown sa...

NAM <3

Ane sa...

Nam.
Det så veldig godt ut :D

Katinka sa...

Oj, vad spännande. Det låter gott. Hoppas du lyckades bra med den!

Veronica sa...

Oj vad gott! :D Jag älskar foccacia!

Anonym sa...

Åå, foccaccia er noe av det beste jeg vet.

Vilde sa...

Det virker godt!:D

ingunn sa...

det er kjempegodt!

Mona sa...

Det såg amazing ut! skal helt klart skrive ned oppskriften å teste ut!!!